Πέμπτη, 8 Απριλίου 2010

Περιγραφή του Δημήτρη Πικιώνη για τη Δυτική Αθήνα - Παρθένης, Καμπούρογλου, Γαννόπουλος, Κίμων Μιχαηλίδης/Παναθήναια/Γύζης

Με αφορμή την ξενάγηση στο Παλατάκι το Σάββατο 10/4/2010 (δείτε την παρακάτω ανάρτηση) αλλά και την κίνηση για την συλλογή υπογραφών για τη διάσωση του «Αναπαυτήριου Πικιώνη» στου Φιλοπάππου παρουσιάζουμε και σχολιάζουμε ορισμένα από τα αποσπάσματα του αυτοβιογραφικού σημειώματος του Πικιώνη που έχει αναφορά με τη Δυτική Αθήνα αλλά και το περιβάλλον, ξεκινώντας απ΄ το δεύτερο.

[Ο Δημήτρης Πικιώνης με την κόρη του Αγνή που επιμελήθηκε και δημοσίευσε αργότερα το έργο του]
"...Η τέχνη ήταν για μένα θρησκευτική πράξη ευλαβείας και λατρείας προς τη Μητέρα Φύση, και την ιερότητα τούτη κίνδυνος θά 'ταν η αμάθεια των πολλών να προσβάλει..."
"...Κατά τη διάρκεια ακόμα των γυμνασιακών μου σπουδών, έκανα συχνά οδοιπορίες εξερευνώντας το αττικό τοπίο. Από το Μοσχάτο, διασχίζοντας τον ελαιώνα, έφτανα ως τους βράχους του Φιλοπάππου και την Ακρόπολη ή, ακολουθώντας τις όχθες του Κηφισού, ως την Ιερά Οδό ..." (σ.σ. ένας περίπατος στη φύση και στην ιστορία)

"...Είχα ήδη κάμει τη γνωριμιά του Καμπούρογλου και του Περικλή Γιαννόπουλου. Ο πρώτος ήταν ο Αθηναίος πρεσβύτης που λες κι εξεπήδησε από αρχαίο ανάγλυφο. Μπροστά του είχες την αίσθηση πως εκείνος είναι ο γηγενής αυτής της χώρας και πάροικοι οι άλλοι. Ο Γιαννόπουλος ... Περίμεναν απ' αυτόν νά 'ναι αυτό που στην εποχή του δε θα μπορούσε ποτέ να γίνει. Ας μας αρκέσει ότι ενσάρκωνε ο ίδιος το ευγενέστερο και πλέον υπερήφανο είδος Έλληνα..." (σ.σ. Ο Καμπούρογλου εργάστηκε στις ανασκαφές για την Ιερά Οδό, το Σπήλαιο Πανός στο Δαφνί, στο Ιερό της Αφροδίτης στο Σκαραμαγκά. Ο Γιαννόπουλος «ο λάτρης του ελληνικού τοπίου» αυτοκτόνησε καβάλα στο άλογο στη θάλασσα του Σκαραμαγκά. Θα αναρτήσουμε σύντομα το θέμα της αυτοκτονίας του Γαννόπουλου στο Σκαραμαγκά και τη σχέση του με τη Λαζαρίδου).

"...Είναι το 1906 που γνώρισα τον Παρθένη. Είχε εκθέσει μια δεκάδα από ζωγραφικά έργα πάνω σε ξύλο (απ' την Ιερά Οδό, Λυκαβηττό, Ακρόπολη, τον πύργο των Ανέμων, πεύκα από την Καισαριανή κ.ά.). Ωραίο μου φάνηκε το τετραγωνικό πλαίσιο, η ακρίβεια του σχεδίου, η διαγραφή του ορίου του τόνου, η άκρα ακρίβειά του, καθώς και της απόχρωσης. Εζήτησα ευθύς να τον γνωρίσω. Εφοδιασμένος μ' ένα συστατικό γράμμα του Κ. Μιχαηλίδη των "Παναθηναίων" εχτύπησα την πόρτα του εργαστηρίου του, που ήταν η Λέσχη των Εμποροϋπαλλήλων, πίσω από τον Άγιο Ελευθέριο. (σ.σ. Ο Παρθένης έχει ζωγραφίσει το Παλατάκι, έχει κάνει αντίγραφο από τη Μονή Δαφνίου (διάβαζε παρακάτω) ο δε Κίμων Μιχαηλίδης έχει περιγράψει με καταπληκτικό τρόπο το κτήριο Παλατάκι, τις «Τέσσερις Εποχές» του Νικόλαου Γύζη, το εκκλησάκι του Αγίου Γεωργίου όπου Παντρεύτηκε ο Γύζης την Άτεμις Νάζου, και στο οποίο ο Νικηφόρος Λύτρας είχε ζωγραφίσει τουλάχιστον δύο πίνακες. Τα Παναθήναια του 1911, από το αρχείο του Γιάννη Ιγγλέση, αποτέλεσαν τη βασική πηγή του εντοπισμού των «τεσσάρων εποχών του Νικολάου Γύζη». Το 2002 η είδηση για την ανεύρεση των «τεσσάρων εποχών» του Νικόλαου Γύζη αποτέλεσε πρώτη είδηση στα ΜΜΕ.)

[Τα ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ, 1911, του Κίμωνα Μιχαηλίδη με εξώφυλλο μια από τις "4 Εποχές" του Νικόλαου Γύζη. Συλλογή Γιάννη Ιγγλέση. Η περιγραφή του Κίμωνα Μιχαηλίδη "στρογγυλοί φεγγίτες" αποτέλεσε τη βασική πηγή πληροφοριών για την ανέρευση των "4 Εποχών" του Νικόλαου Γύζη στην "τραπεζαρία του κτήματος Χαϊδάρι"]

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου