[Φωτ. -1. "και το πλοίο φεύγει". Η πλώρη του M/S ALEXANDRA διαλύθηκε επί τόπου όχι όμως και η ιστορική μνήμη - Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023, ώρα 5:00μμ.]
Το Α' ΜΕΡΟΣ του θέματος με τίτλο "Η απόκρυψη της αρχικής ιδέας "εργάτες - εσωτερικοί πρόσφυγες από τη Σύμη" | Η διάλυση του πλοίου ALEXANDRA στην παραλία της Ελευσίνας ολοκληρώθηκε την Κυριακή 29 Ιανουαρίου 2023 | Η διάλυση καρέ καρέ με σχόλια [ΕΔΩ].
Β' ΜΕΡΟΣ: Γιατί απομακρύνθηκε και διαλύθηκε η πλώρη - Λέτε να είναι και αυτό ένα από τα "Ελευσίνια μυστήρια"?
Τους πραγματικούς λόγους δεν θα τους μάθουμε υπεύθυνα ποτέ....
Εικάζω από την εμπειρία μου και τις πληροφορίες που συγκέντρωσα ότι η "άρχουσα τάξη" της Ελευσίνας δεν το ήθελε:
α) Ο καλλιτεχνικός δ/ντης της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης κ.Μαρμαρινός δεν ήθελε την πλώρη του M/S ALEXANDRA να δεσπόζει στο παραλιακό μέτωπο της Ελευσίνας και απέναντι από την είσοδο της Ελαιουργικής (ΑΙΣΧΥΛΕΙΑ). Η πλώρη έπρεπε να απομακρυνθεί, να διαλυθεί, πριν την επίσημη τελετή έναρξης (Σάββατο 4 Φεβρουαρίου 2023) γιατί δεν ταίριαζε με το νέο "αφήγημα" που σχεδίασε ο κ.Μαρμαρινός.
Ποιο είναι το αφήγημα:
"Μετά το πέρας της πρώτης φάσης της Τελετής Έναρξης θα γίνει μια θεαματική εκδήλωση, στις 19:00, στο παράκτιο μέτωπο, με τίτλο Μυστήρια Μετάβασης και κεντρική σκηνή την ίδια τη θάλασσα. Η αφήγηση του Κώστα Νιζάμη, ενός «αστροναύτη» των βυθών της Ελευσίνας, η πρωτότυπη μουσική σύνθεση του Άγγελου Τριανταφύλλου, και οι φωτισμοί του Petko Tanch, πλαισιωμένοι από τις CHÓRES της Μαρίνας Σάττι, οδηγούν στην έκβαση μιας αισιόδοξης ανάδυσης από το νερό μιας φωτεινής μυθικής οντότητας." [ΠΗΓΗ: ΕΠΠΕ 2023 [ΕΔΩ]
β) Ο ίδιος ο δημιουργός της εικαστικής παρέμβασης "ΝΑΕΣ ΕΝΑΕΣ 2" κ.Κόκκινος όχι μόνο είχε συναινέσει για την απομάκρυνση (διάλυση) της πλώρης αλλά και το είχε προτείνει αρχικά στην ΕΠΠΕ και στη συνέχεια στο Δήμο Ελευσίνας. Ο κ.Κόκκινος πρότεινε να αντικατασταθεί η πλώρη με ένα άλλο νέο δικό του έργο. [ΣΥΖΗΤΗΣΗ στο Δημοτικό Συμβούλιο Ελευσίνας - ΠΗΓΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 31.01.2023]
Ο ίδιος ο κ.Κόκκινος άλλωστε δήλωσε επί τόπου, λίγο πριν την απομάκρυνση, διάλυση της πλώρης, ότι το έργο ολοκλήρωσε την πορεία του, που ήταν το παρελθόν.
γ) Ο Δήμος Ελευσίνας, μέσω της κας Αδάμ, αντιπρόεδρος της Κοινωφελούς Επειχείρισης Δήμου Ελευσίνας/ ΚΕΔΕ, δήλωσε στο Δημοτικό Συμβούλιο μεταξύ των άλλων:
"Εμείς λοιπόν δώσαμε εντολή στον κύριο Γραμματόπουλο που είναι ο τεχνικός σύμβουλος για θέματα ασφάλειας της ΚΕΔΕ και πήγε και έκανε αυτοψία στο έργο αυτό και την αυτοψία, την οποία δυστυχώς δεν την έχω μαζί μου, αν θέλετε να διακόψετε 2 λεπτά την έχω στο αυτοκίνητο να σας τη φέρω. Ο κύριος Γραμματόπουλος λέει είναι επικίνδυνο και αφαιρέστε το χθες." [ΠΗΓΗ ΕΠΙΚΑΙΡΟΤΗΤΑ 31.01.2023]
Με απλά λόγια η "αρχουσα τάξη" της Ελευσίνας αποφάσισε για τους δικούς της λόγους να διαλυθεί η πλώρη, τοπόσημο, του M/S ALEXANDRA και παράλληλα η "ιστορική μνήμη" που ήταν "οι εργάτες - εσωτερικοί πρόσφυγες από τη Σύμη που ήρθαν δια θαλάσσης να δουλέψουν στην Ελαιουργική".
ΑΝΤΙΔΡΑΣΕΙΣ ΥΠΗΡΞΑΝ;
Η γνώμη μου, με βάση τις πληροφορίες που έχω συλλέξει, είναι ότι υπήρξαν ισχνές αντιδράσεις στη διάλυση της πλώρης. Τεκμηριωμένες προτάσεις για την παραμονή της πλώρης δεν γνωρίζουμε - ενδεχομένως να υπάρχουν.
Οι αντιδράσεις που είδαμε την ίδια ώρα της απομάκρυνσης της πλώρης ήταν μικρής έκτασης, έντονης στην μορφή, αλλά με φτωχά επιχειρήματα "αφήσατε το έργο να σκουριάσει", "το έργο επισκευάζεται" κ.λπ.
ΑΠΟΨΗ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΑΛΥΣΗ ΤΗΣ ΠΛΩΡΗΣ ΤΟΥ Μ/S ALEXANDRA
H πλώρη, τοπόσημο, του M/S ALEXANDRA μπορούσε να συντηρηθεί και να διασωθεί. Ωστόσο χρειαζόταν μια άλλη τεχνική έκθεση ή οποία θα απαντούσε (ή θα αντίκρουε) εκείνη του κ.Γραμματόπουλου που επικαλέστηκε η κα Αδάμ στο Δημοτικό Συμβούλιο.
Με βάση την πρώην επαγγελματική μου ιδιότητα, τώρα συνταξιούχος, τεχνικός σύμβουλος κατασκευών, συντηρήσεων και επισκευών πλοίων η άποψή μου για τη συντήρηση της πλώρης του M/S ALEJANDRA είναι ότι:
- Το κύριο μέρος της πλώρης, το "κοράκι" που λένε στη γλώσσα των ναυπηγικής και οι ενισχύσεις (Frames), αντέχαν για πολλά χρόνια χωρίς συντήρηση, ακόμα και στις αντίξοες διαβρωτικές συνθήκες δίπλα στη θάλασσα με το αλατόνερο να κάνει "ντους" στη σιδερένια κατασκευή. Η άποψη μου ενισχύεται από το γεγονός ότι δύο "φαγάνες" προσπαθούσαν να "κατασπαράξουν" για μια ολόκληρη ώρα το κυρίως μέρος της πλώρης, η οποία "αντιστεκόταν" σαν άνθρωπος, μπροστά στο θάνατο.
- Τα δευτερεύοντα μέρη της πλώρης, "παραπέτα, "μουστάκια" που ήταν σκέτες λαμαρίνες και χωρίς πολλές ενισχύσεις, ήταν όντως διαβρωμένα και χρειαζόταν να αντικατασταθούν με νέα ελάσματα.
ΠΡΟΤΑΣΗ - να διατηρηθεί η πλώρη ως "άυλη πολιτιστική κληρονομιά":
Με δεδομένο
α) ότι το έργο ως υλικό έργο (σιδερένια πλώρη πλοίου) δεν υπάρχει,
β) ότι το έργο αποτέλεσε τοπόσημο και σημείο αναφοράς για την Ελευσίνα ,
γ) η αρχική ιδέα εξακολουθεί να είναι επίκαιρη - ανεξαρτήτως από την άποψη του κ.Κόκκινου,
Η πρόταση είναι να διατηρηθεί η πλώρη ως "άυλη πολιτιστική κληρονομιά" - Η ΜΝΗΜΗ ΕΝΑΝΤΙΑ ΣΤΗ ΛΗΘΗ.
Το πως θα γίνει αυτό είναι θέμα για συζήτηση με όσους πραγματικά ενδιαφέρονται να διατηρηθεί η ιστορική μνήμη και όχι να διαλυθεί μαζί με την πλώρη του M/S ALEXANDRA.
ΤΕΛΟΣ Β' ΜΕΡΟΥΣ
Θα ακολουθήσει το ΜΕΡΟΣ Γ' με φωτογραφίες και βίντεο από τη διάλυση.
Γ' ΜΕΡΟΣ: Αποχαιρετούμε το M/S ALEXANDRA στην Ελευσίνα | Καρέ - Καρέ η "θυσία" μοτορσιπ ALEXANDRA χάριν της Ελευσίνας Πολιτιστικής Πρωτεύουσας της Ευρώπης [ΕΔΩ]
Κώστας Φωτεινάκης
Ερευνητής Τοπικής Ιστορίας του Χαϊδαρίου και των Δυτικών περιοχών της Αττικής.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου